Nyheter

Vår förening har tomträtter som vi betalar en årlig avgäld till Stockholm Stad för. Vår nuvarande avgäld har sin avtalsperiod till hösten 2026, och beslutas ett år innan. Den nya avgäld som begärs är cirka 1,1 mkr, vilket man då kan jämföra med dagens 400 tkr. Vi har vetat att en höjning kommer och det är också en av anledningarna varför vi gradvis höjt avgifterna senaste åren, men denna nivå är högre än vi haft i de prognoserna. Samtidigt kom ett avgörande i Högsta Domstolen idag, kring just vad som är en skälig höjning på tomträttsavgälder. Vi gräver nu ner oss i det förslag vi fått, och i domen, för att se var vi kan landa.

Vänligen Styrelsen

Sandupptagning

sker på måndag den 28:e April och då behöver samtliga bilar vara borta från garaget och parkeringen vid hus 16 mellan 08.00 och 17.00.


För ökad säkerhet i garaget

Inom kort kommer en läsare att monteras i slussen till garaget från trapphus 18 och 20, vilket försvårar för obehöriga att komma in i garaget via fastighetsentréerna.

All passage till och från garaget sker därefter med passagebricka (blipp).

Information om när det genomförs kommer när vi vet.

 

Vänligen Styrelsen

 

Vår förening har tomträtter som vi betalar en årlig avgäld till Stockholm Stad för. Vår nuvarande avgäld har sin avtalsperiod till hösten 2026, och beslutas ett år innan. Den nya avgäld som begärs är cirka 1,1 mkr, vilket man då kan jämföra med dagens 400 tkr. Vi har vetat att en höjning kommer och det är också en av anledningarna varför vi gradvis höjt avgifterna senaste åren, men denna nivå är högre än vi haft i de prognoserna. Samtidigt kom ett avgörande i Högsta Domstolen idag, kring just vad som är en skälig höjning på tomträttsavgälder. Vi gräver nu ner oss i det förslag vi fått, och i domen, för att se var vi kan landa.

Vänligen Styrelsen

Hissen i hus 18 fungerar igen.

ST Eriks har bytt givare, justerat bromsar och gjort planjustering för hissen i 18 och nu fungerar den igen.

Hoppas att det fortsätter så över julhelgen.

Vänligen Styrelsen